נהניתם מהאתר? האתר הועיל לכם ותרצו לתרום?

לכל התכנים באתר בנושא נגיף הקורונה

הנך כאן: דף הבית / המלצה - לכאן ולכאן / פז מזהמים את המים

פז מזהמים את המים (המלצה - לכאן ולכאן)

ההסבר:

חלק מהעובדות במכתב זה נכונות, בייחוד לגבי הנזק של דליפת הדלק למי התהום וההליכים המשפטיים של חברת פז נגד המשרד לאיכות הסביבה. אבל, על פי המידע שמצאתי, התביעה של חברת פז נגד המשרד לאיכות הסביבה כבר נדחתה על ידי בג"ץ בנובמבר 2003. ראו את פסק הדין בתיק בג"ץ 7623/03

עדכון: קורא שלח לי קישור לידיעה באתר של המשרד לאיכות הסביבה ובו ידיעה על קנסות גדולים שקיבלו תחנות דלק על זיהום מי התהום. תחנה אחת מהשלוש היא תחנה של חברת פז. השתיים האחרות הן של סונול.

עדכון: קבלתי תגובה רשמית מחברת "פז" ואני מפרסם כאן חלקים ממנה

1. לחברת פז יש כיום כ - 250 תחנות תדלוק ציבוריות ברחבי הארץ. כל תחנות התדלוק של פז נבנו לפי קריטריונים, תקנות ודרישות של המשרד לאיכות הסביבה, כחלק מהיתרי הבניה ורשיונות העסק.

2. בסוף שנת 1997 פורסמו תקנות המים, אשר הרחיבו את הדרישות למיגון אקולוגי בתחנות תדלוק. התקנות חלות רטרואקטיביות על תחנות ישנות ומחייבות שדרוג תשתיות בעלות של 150,000 ש"ח עד 350,000 ₪ לתחנה. מאז התקנתן השקיעה פז עשרות מליוני שקלים בשידרוג התחנות הישנות לדרישות החדשות, לפי לוחות זמנים שנקבעו בהסכמה עם המשרד לאיכות הסביבה, וכיום כ – 230 מכלל תחנות פז עומדות בדרישות, וצפוי כי היתר ישודרגו עד סוף 2004. התקנות חייבו גם התקנת אמצעי ניטור – זהו אמצעי שיכול לאתר דליפות.

3. בארה"ב, המובילה בתחום השמירה על הסביבה, מאפשרים תקני ה – EPA להתקין אחד ממספר אמצעים לאיתור דליפות, וביניהם או הפיאזומטר או ה – ATG. הפיאזומטר הוא צינור מחורר הנקדח משני צידי חוות המיכלים, ממנו נוטלים ידנית דגימות אדים/מים מדי חודש. ה – ATG הינו אמצעי ניטור המורכב ממערכת של מדידים אלקטרוניים המותקנת בתוך מיכלי התדלוק ואשר מתוכם פנימה מודדת ומספקת נתונים בדבר דליפות דלקים בזמן אמת. ה – ATG מחובר למערכת מחשב מרכזית ונותן נתונים 'און ליין' לגבי דליפות.

4. בדיקה שעשתה פז לגבי המצב ברחבי העולם לימד כי בפועל, ה – ATG משמש כאמצעי הניטור המקובל ביותר ברחבי העולם, ואילו השימוש בפיאזומטר הארכאי הוא במקרים נדירים ביותר. כך הפיאזומטר אינו קביל לשימוש במספר מדינות באירופה; ובארה"ב, על פי סקר של ארגון ציוד הנפט האמריקני שפורסם באתר האינטרנט של המשרד לאיכות הסביבה, המכשיר הנפוץ ביותר בשימוש ברחבי ארה"ב הינו ה- ATG, אשר כיום נעשה בו שימוש ב- 66% מתחנות התדלוק, אחוזי השימוש ילכו ויגדלו והצפי שעד 2008 ב- 82% מתחנות התדלוק תהיינה מותקנות מערכות ATG. לעומת ה- ATG, הפיאזומטר מדורג במקום האחרון ברשימה זו - כאשר כיום נעשה שימוש בו רק ב - 4% מהתחנות בלבד, והצפי לשנת 2008 הוא 5% בלבד.

5. פז התקינה מכשיר ניטור מסוג ATG בתחנותיה, וזאת לאחר שקיבלה אישור של סמנכ"ל במשרד לאיכות הסביבה שעמד בראש וועדה מיוחדת שהוקמה לצורך כך. לאחר שפז התקינה מכשיר זה בתחנותיה בעלות של יותר מ - 13 מליון ₪, התחלף פקיד, וכיום יש דרישה להתקין פיאזומטר, תוך התעלמות מה – ATG. פז הגישה תביעה לבית המשפט על הפרת ההבטחה המינהלית, והתיק יוכרע בבית המשפט העליון בדצמבר הקרוב.

6. ה ATG נבחר על ידי פז (כמו גם על ידי רוב מדינות העולם) לאור מספר חסרונות מהותיים של הפיאזומטר:

6.1 הפיאזומטרים אינם יכולים לגלות דליפות סולר, למעט במקרים בהם מי התהום גבוהים, מצב אשר אינו אופייני בישראל (שכן סולר, בניגוד לבנזין, אינו נדיף ולכן לא ניתן לגלותו). מאחר והסולר מהווה כ - % 30 מהמוצרים הנמכרים בתחנות פז, הפיאזומטר אינו מספק מענה הולם.

6.2 הפיאזומטר אינו נותן ביקורת רציפה, אלא הוא מחייב עריכת בדיקה באופן יזום מדי תקופה (לפי החוק בארץ – מדי חודש). ישנה עדיפות לשיטה המאפשרת בקרה מרכזית, ממוחשבת עם קריאה מרחוק ואון ליין לגבי דליפות.

6.3 בישראל, לאור ההנחיות כי יש לבצע קידוח בצידי חוות המיכלים בלבד, המשמעות הינה 2 פיאזומטרים שהמרחק הממוצע ביניהם הוא 15 מטר. לאור מיעוט הפיאזומטרים שניתן להתקין בחוות המיכלים בארץ ולאור העובדה כי הקרקע באיזור המיכלים שונה מהקרקע בצידי חוות המיכלים, היעילות של הפיאזומטרים בארץ הינה נמוכה יחסית לגבי דליפות מהמיכלים, ובוודאי שאין כל אינדיקציה לגבי חלקים מרוחקים של מתקני התדלוק (צנרת).

6.4 הפיאזומטר יכול לכל היותר ליתן אינדיקציה על כך שקרקע מזוהמת. אין הוא נותן כל אינדיקציה לגבי מקור הדליפה, האם היא נמשכת או מקורה מהעבר, האם מדובר בדליפה גדולה או קטנה, וכד'. מדובר באינפורמציה הכרחית להמשך טיפול (במיוחד השאלה האם הדליפה נמשכת או לאו, אותה יש לברר באופן מיידי כדי לדעת אילו פעולות לנקוט במיידי).

המקור:

אתמול בשעה 20:00 הייתה תוכנית "בולדוג" בערוץ 8 והנושא שהועלה היה איכות המים .. מצאו במים שלנו חומרים מסויימים שמצויים בכלל בדלק .. ואז התחילו לבדוק ונחשו מה ?

מסתבר שישנם דליפות של דלק רבות מתחנות דלק שונות שמחלחלות עמוק עמוק לאדמה ומזהמים את האדמה והכי חשוב את מי התהום שלנו.

וישנו מכשיר שיכול למדוד האם יש דליפה של דלק מהמיכלים לעבר האדמה ולמכשיר הזה קוראים "פיאזומטר " .

ומסתבר שחברת "פז" לא מוכנה לשים "פיאזומטר" בתחנות שלה ..

אגב 1% מכמות הדלק שישנה במיכלים הדלק - "נעלם" ... מהמיכלים שלהם ..

רוצים לדעת איפה האחוז הזה ? אני אגלה לכם .. הדלק מחלחל למטה באדמה ומזהם את האדמה ואח"כ מגיע גם למי התהום ומשם לברז שלנו ..מדובר כאן על נזקים בילתי הפיכים .. חברת "פז" חוששת ובצדק מהמכשיר הזה מכיוון שהוא עתיד לומר לה ולנו את האמת לגבי דליפת הדלק לאדמה ומשם למי התהום של המדינה ואז החברה תצטרך לשלם על תיקונים של הזיהום שהיא עשתה .. וזה יעלה לה כמה מיליונים טובים אבל אל תשכחו שהחברה הזו מרוויחה מילארדים בשנה ...

כולנו הרי משלמים בתחנת הדלק כמו "ילדים טובים " לא משנה כמה עולים מחירי הדלק אנחנו

משלמים ומשלמים ומשלמים .. ובנתיים הדלק מחלחל ומחלחל ומחלחל למי התהום שלנו .... ולחברת פז יש עוד את החוצפה לתבוע את המשרד לאיכות הסביבה ..

קולטים

חברת פז תובעת את המשרד לאיכות הסביבה .. בגלל שאנשי המשרד ביקשו מחברת פז לשים את המכשיר הנ"ל בכדי למדוד את זיהום הקרקע.. אבל בכדי להשהות את העניין "ולמשוך " יותר זמן ...הם עתרו לבית המשפט העליון לאחר שבית המשפט המחוזי דחה את הטענות שלהם ... עכשיו מי יודע כמה זמן התיק הזה "יישב " בבית המשפט העליון

פשוט שימוש ציני בבית המשפט של מדינת ישראל בכדי לא לטפל בבעיית דליפות הדלק בתחנות "פז" ......

אז מה עושים ?

ובכן יש 2 אופציות עיקריות .

1. לעשות את מה שעשו עד עכשיו האזרחים ומה שעשו במשך ה 20 או 30 שנה האחרונים ... הווה אומר לא לעשות דבר וחצי דבר ! ולומר "אין מה לעשות ".. "הם חזקים ואנחנו חלשים ..." ויש לי עוד הרבה פתגמים כאלו ... ולהמשיך לתת לכל מי רוצה לזהם לנו את המים , את האוויר , את האוכל ואנחנו נמשיך להיות פראיירים .

2. לעשות משהו בנידון ! כן אבל מה לעשות ? דבר ראשון לשלוח את המייל הזה לכל החברים שלכם דבר שני להתחיל להיות פעילים בפורומים של איכות הסביבה .. www.ynet.co.il/sviva

מה זה עוזר בכלל להשתתף באיזה פורום באינטרנט ?

ובכן זה עוזר הרבה לשתף מידע עם אחרים ככה נוצר לובי חזק של צרכנים שכן איכפת להם והכי חשוב יש להם מודעות לנזקים שנגרמים לאיכות החיים שלנו ..

בנוסף אפשר להעביר את המייל הזה כמה שיותר הלאה לכל החברים .

לסיכום :

אני אישית לא מתכוון לשבת מהצד ולא לעשות כלום כפי שמתואר בסעיף 1 ואני מקווה

שגם אתם , בתור התחלה בואו נדאג שיהיה מודעות ציבורית שאנשים ידעו מה קורה פה במדינה שלנו ... ושכלי התקשורת יפסיקו להתעסק כל הזמן במצב הבטחוני ויתחילו להתעסק עם באיכות הסביבה ובבריאות של הציבור !

אז תעבירו בבקשה את ההודעה הזו הלאה לכל החברים שלכם ובנוסף להתחיל לא לתדלק ב"פז" אם החברה הזו מצפצפת עלינו ... ומזהמת לנו את המים בואו נשיב לה ברגליים ולא נתדלק שם !

חברים זה המים שלנו .. אין לנו מים אחרים !

תודה רבה

שלום

מדיניות פרסום תגובות באתר

  • מטרות התגובות באתר: להוסיף מידע להסבר, להסכים או לחלוק על המידע שבהסבר או בהמלצה.
  • אם ברצונכם להתלונן על האובייקטיביות של האתר, קראו קודם את הדף אתר זה אינו אובייקטיבי
  • התגובות מתפרסמות רק לאחר אישור
  • אין הבטחה שהתגובות יאושרו
  • ישנה אפשרות שתגובות יעברו עריכה לפני הפרסום
  • התגובות צריכות להיות קשורות למכתב או להסבר
  • לא יתפרסמו תגובות שאינן מכבדות את כותבי התגובות ואת הקוראים.

שימו לב! אם תרצו לשלוח לי שמועה כדי שאבדוק אותה, התגובות הן לא המקום.

הקליקו כאן לדף צרו קשר

מה יש לך לתרום?

כתובת הדואל שלך לא תוצג. שדות חובה מסומנים ב *

*

Scroll To Top