נהניתם מהאתר? האתר הועיל לכם ותרצו לתרום?

לכל התכנים באתר בנושא נגיף הקורונה

הנך כאן: דף הבית / מכתבים נפוצים / אקטיביזם בלחיצת כפתור

אקטיביזם בלחיצת כפתור (מכתבים נפוצים)

באינטרנט מסתובבות הרבה עצומות למען מטרות טובות ונעלות (יותר או פחות).

הרבה מהן, פג תוקפן או שלא כדאי להעביר אותן הלאה.

להן תרגום של "שבעת המבחנים של האקטיביזם בלחיצת כפתור" מתוך האתר Break the Chain.

עצומה בדואר אלקטרוני היא אחד הסוגים הגרועים של מכתבי שרשרת. בדרך כלל, המכתבים האלה מספרים סיפור מרגש (וחד צדדי באופן קיצוני), ואז מתחננים אליכם להוסיף את שמכם לסוף הרשימה ולשלוח הלאה "לכל מי שאתם מכירים". הבעיה היא, שרוב העצומות בדואר אלקטרוני הן בלתי מועילות להחריד. הן חוברו על ידי אנשים שלא מבינים את מגבלות הדואר האלקטרוני ככלי להעברת מידע.

דמיינו לעצמכם שאתם בעלי תפקיד בכיר ועומדים לקבל החלטה מאד שנויה במחלוקת. אתם מקבלים עצומה חתומה בידי 500 איש. כשאתם בוחנים את העצומה, אתם מגלים שהיא כתובה בעיפרון ושכתב היד של כל החתימות זהה. רוב הסיכויים שתתייחסו לעצומה כלא אמינה או אפילו כזיוף. כשתתחילו לקבל מאות עותקים זהים של אותה עצומה הנבדלים אחד מהשני למעט מספר חתימות בסוף העצומה, רוב הסיכויים שתתחילו להתעלם מהן.

כך בדיוק נראית עצומה בדואר אלקטרוני. מכיוון שכל אחד שמקבל אותה יכול לערוך אותה ולהעביר אותה הלאה, אי אפשר לאמת את החתימות. עצומות אלקטרוניות לא יותר טובות מהדוגמה הקודמת, ובעלי תפקידים רשמיים מעטים מתייחסים אליהן ברצינות.

Break the Chain ממליץ לא "לחתום" או להעביר הלאה עצומות בדואר אלקטרוני, ולא משנה עד כמה הן נראות אמיתיות או עד כמה הנושא נוגע לליבכם. כדי לראות האם העצומה שעליה התבקשתם לחתום ראויה בכלל לחתימה והעברה הלאה, בחנו אותה מול שבעת המבחנים של האקטיביזם בלחיצת כפתור.

תאריך תפוגה: האם יש במכתב לוח זמנים לאיסוף החתימות או מספר חתימות שאליו שואפים להגיע? למרבה הצער, רוב העצומות בדואר אלקטרוני ממשיכות להסתובב הרבה לאחר שהתועלת שאולי היתה יכולה להיות להם כבר מזמן חלפה.

מיקוד: האם למסר יש מטרה מוגדרת היטב והצהרת כוונות? האם המכתב מפרט אילו צעדים דרושים כדי להשיג את המטרה? רוב העצומות בדואר אלקטרוני גורמות לכם להזדעזע ולהתרגש אבל אין בהן דרישה מסויימת, קריאה לפעולה ממוקדת. לפעמים הן מצביעות על אחריותם של אנשים מסויימים כמטרה לקבלת העצומה, אנשים שאין בידם הסמכות לפעול לשינוי המצב שנגדו מופצת העצומה.

הגינות: האם יש מישהו שמארגן את הפצת העצומה ודואג שהיא תגיע ליעד הנכון בפורמאט הנכון? למרבה הצער, לרוב אתם מתבקשים לשלוח את העצומה ישירות לגוף שעליו היא מנסה להשפיע. סוג כזה של "התקפת אימייל" גוזלת מהנמענים זמן וכסף וגורם יותר נזק מתועלת לעניין שאותו יש ניסיון לשנות.

פרטיות: האם יש דרך חלופית לחתימה על העצומה (כגון אתר אינטרנט, מספר טלפון, מספר פאקס או דואר רגיל)? האם המכתב מפרט בבהירות מה ייעשה עם המידע שנאסף ועל ידי מי? אם אתם מופנים לאתר אינטרנט, האם הוא כולל הצהרה על פרטיות החותמים?

אמינות: האם האימייל מסביר בדיוק מי יאסוף ויכין את העצומה למשלוח? לרוב, מארגני העצומות מבקשים מהחותמים לשלוח אותן אל הגוף שנגדו מוחים. מיעוט המארגנים נותנים את הכתובת שלהם לאיסוף העצומות ואירגונן למשלוח.

אחריות: האם כותבי העצומה מכריזים בבירור על זהותם ומפרסמים דרכים ליצור איתם קשר? לקמפיין חברתי או פוליטי בדרך כלל יהיה אתר אינטרנט או מספר טלפון כדי לברר פרטים נוספים או להתנדב למען המטרה. למרבה הצער, רוב מפיצי העצומות מעדיפים להתחבא על ידי ניצול האנונימיות של הדואר האלקטרוני.

תקפות: האם העצומה כוללת עובדות וסטטיסטיקות עם הצבעה על המקור שלהם? במלים אחרות, האם אפשר לבדוק את הטענות בקלות או שצריכים לקבל אותן כמו שהן? ברוב המקרים, הדבר שמנסים לעצור, כבר לא קיים או אף פעם לא היה קיים.

אם העצומה שקיבלתם חסרה שניים או יותר משבעת המבחנים שצוינו כאן, מחקו אותה כי היא כנראה מסוג העצומות של "אקטיביזם בלחיצת כפתור".

3 תגובות

  1. היום עצומות נפתחות בהמוניהן באתר "עצומה". הדבר פותר חלק מהבעיות המתוארות, ומכל מקום, הופכות את "דואל העצומות" ליצור נכחד. אין יותר עצומות שעוברות בדואר אלא הפניות לעצומות באתר.

    לסיכום –
    ההסבר בעמוד הזה הוא…לא רלונטי.

  2. יעקב, נראה לי שמה שכתבת כאן דווקא מחזק את ההסבר למעלה, כי אם עדין מגיעה עצומה שלא דרך אותו אתר שהתחייסת אליו, כנראה היא באמת מיושנת ועל אחת כמה וכמה צריך להפסיק את השרשרת שלה.

  3. ניתן להשתמש במידע הזה גם לעצומות בכל מקום אחר, לבחינת רלוונטיות של העצומות.

מדיניות פרסום תגובות באתר

  • מטרות התגובות באתר: להוסיף מידע להסבר, להסכים או לחלוק על המידע שבהסבר או בהמלצה.
  • אם ברצונכם להתלונן על האובייקטיביות של האתר, קראו קודם את הדף אתר זה אינו אובייקטיבי
  • התגובות מתפרסמות רק לאחר אישור
  • אין הבטחה שהתגובות יאושרו
  • ישנה אפשרות שתגובות יעברו עריכה לפני הפרסום
  • התגובות צריכות להיות קשורות למכתב או להסבר
  • לא יתפרסמו תגובות שאינן מכבדות את כותבי התגובות ואת הקוראים.

שימו לב! אם תרצו לשלוח לי שמועה כדי שאבדוק אותה, התגובות הן לא המקום.

הקליקו כאן לדף צרו קשר

מה יש לך לתרום?

כתובת הדואל שלך לא תוצג. שדות חובה מסומנים ב *

*

Scroll To Top