נהניתם מהאתר? האתר הועיל לכם ותרצו לתרום?

לכל התכנים באתר בנושא נגיף הקורונה

הנך כאן: דף הבית / המלצה - לכאן ולכאן / זהירות – סויה

זהירות – סויה (המלצה - לכאן ולכאן)

ההסבר:

מצד אחד, קריאה שטחית ולא מקצועית די משכנעת, אותי לפחות. מצד שני, אני קורא שטחי ולא מקצועי. דיברתי עם שגיא קופר בטלפון והוא נשמע לי בן אדם רציני. אני ממליץ לקרוא, לא לפסול מייד ולשמור על ראש פתוח.

עדכון: קיבלתי את המכתב המעניין הבא מגל (שרוצה להשיאר בעילום שם)

חנן שלום!

נתקלתי במייל לגבי סויה שמופיע באתר שלך (בלינק הבא: http://www.info.org.il/irrelevant/item.php/107383666588869605), והבנתי שלא הצלחת ממש לברר את העובדות (זה היה בהסבר הזה שכתבת שלא הצלחת למצוא פרטים באינטרנט, ומחקת אחרי השיחה איתו, נכון? כי לאור התסכול שהבעת, שלא מצאת תשובה במרחבי האינטרנט החלטתי לנסות לעזור לך).

מה שגיליתי הוא, שאין ויכוח לגבי העובדות, השאלה היא לגבי המשמעות שלהן.

לדוגמה, כדאי לך לעיין במאמר הבא: http://www.miok.co.il/mamarim2.asp?md=4&sm=2&n=3709&tm=411 מתוך פורטל הבריאות MIOK של הכללית. למעשה, הטיעון המרכזי של המאמר הוא שהחומרים דמויי הורמוני המין הם מה שהופכים את הסויה לכל כך מומלצת!.

מאותה סיבה ממליצה ד"ר דורית ניצן קלוסקי, משרד הבריאות על אכילת סויה, עיין בקישור הבא: http://www.miok.co.il/mamarim2.asp?md=3&sm=2&n=6851&tm=311 (כנ"ל).

מאידך, בחיפוש תגובות בנושא במערכת הפורומים של YNET נתקלתי בתגובה של אונקולוגית, המתייחסת לנשים שלקו בסרטן השד הרגיש להורמוני מין, והיא מזהירה מפני אכילה מופרזת של מוצרי סויה (קישור: http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-2220-12465-5963821,00.html).

ובניסיון לסכם: ראשית, כל העמדות המובאות כאן הן של "הרפואה הקונבנציונאלית", אם כי מנסיוני, לדיאטנים/ות לעתים קרובות יש השקפת עולם "הוליסטית" יותר, והם בהחלט שואבים גם מכיוונים יותר "אלטרנטיבים".

חשוב לזכור, בהקשר זה, שחלק מה"ניו-אייג'" זה להטיל ספק כמעט בכל מה שאנחנו אוכלים ("סוכר לבן ומעובד = רעל", "טרטראזין = מסרטן" לא לאכול חלב, קמח וכו', כי זה לא תזונה מתאימה לאדם וכו'. וכן ישנו הקמפיין החזק נגד מזון מעובד גנטית, כי איננו יודעים מה תהיינה ההשפעות העתידיות.

להערכתי, האתר של שגיא קופר הוא חלק מאותה תפיסת עולם.

מכיוון שניתוח העובדות הוא נכון, והשאלה היא "אם זה טוב או רע ליהודים", אישית אני חושת שלא כדאי לך להיכנס לתחום הזה, כי זה רק מקור לבלאגנים, ויש כאן יותר אמונה מאשר עובדות (כמעט כמו לנסות לקבוע אם מייל שאומר "יש אלוהים" הוא נכון או לא). אם אתה מחפש המלצה שאפשר להישאר איתה, הייתי הולכת על "הכל במידה" - מי שלא אוכל חלב / סובל ממחסור בסידן, חלבונים / אוהב סויה, שימשיך לאכול, מכיוון שיש דברים לא ידועים, כדאי לא להגזים בכמויות.

נראה לי שככה תוכל לצאת בסדר עם כל הצדדים.

המקור:

קיימת מחלוקת אמיתית בקשר לבטיחות הצריכה של מוצרי סויה. בשנים האחרונות - כל המחקרים בנושא צעירים יחסית - מתרבות העדויות לנזקים אמיתיים שגורמת צריכה של סויה על כל צורותיה. כשאני אומר "כל צורותיה", כוונתי לחלב סויה, פתיתים, גרגירים, טופו, מיסו, טמפה וכן הלאה. הדבר היחיד שמיוצר מסויה והוא יחסית בטוח הוא רוטב סויה. הסיבה לכך נעוצה בתהליך היצור היחסית מסורתי שלו.

לאחר שקראתי מאמר של פיליס גלזר ששיבח את צריכת הסויה, החלטתי לקום ולעשות מעשה, ולנסות להעביר את מקצת הידע שצברתי בשנים האחרונות בנושא כדי להתריע בפני אמהות ואבות, צמחונים, טבעונים ובכלל צרכני סויה. אתר אינטרנט שפתחתי מרכז די הרבה חומר בנושא, כולל הפניות למאמרים ולמחקרים רציניים ולא "מטעם". הלינק אליו - למטה.

בסויה יש פיטואסטרוגנים. אלה הורמונים צמחיים שמצויים ברבים מבני משפחת הקטניות, אם לא בכולם - מתלתן ועד אפונה. ריכוז הפיטואסטרוגנים בסויה גבוה במיוחד. החומרים האלה דומים ואפילו זהים בפעילות שלהם לאסטרוגן (ההורמון הנקבי) וזאת הסיבה שהם עושים טוב לנשים בשלבים מסוימים של חייהן בהם הן מפסיקות לייצר אסטרוגן באופן טבעי. מדובר בנשים בגיל המעבר.

צריכת אסטרוגן על ידי גברים, תינוקות, ילדים וקשישים היא ממש לא טובה. מדובר בשינוי של המאזן ההורמונלי בגוף ולכך השלכות שאנחנו עדיין לא יודעים אלו הן. מה שאנחנו כן יודעים הוא שידועים נזקים התפתחותיים לעוברים שאמותיהן צרכו חלב סויה בזמן ההריון; שידועים מקרים של הנצת שדיים ושיעור אצל בנות בנות ארבע שהוזנו בפורמולה מבוססת סויה ועוד תופעות אחרות.

כדי להיות ברור: במאה גרם סויה יש כמות אסטרוגן שיש בגלולה אחת למניעת הריון. מדובר בגלולות מהדור הישן יחסית. היום יש הרבה גלולות בהן יש מינון נמוך עוד יותר של אסטרוגנים. נשים רבות נמנעות מלהשתמש בהורמונים למניעת תופעות הלוואי של גיל המעבר. למרות זאת, הן שותו כמויות אדירות - שתי כוסות ואף יותר ליום - של חלב סויה. זה לקחת את אותם הורמונים, רק בצורה לא מבוקרת.

רגישות לחלב - שספק אם אובחנה כהלכה אצל עשירית מהתינוקות שהוריהם חושבים שסובלים ממנה - היא עניין של שלושה אחוז מהאוכלוסיה לכל היותר. שלושה אחוזים בל-בד. בארץ, בגילאים מסוימים, 22% מהתינוקות מוזנים בתחליף צמחי ללא שום סיבה. שום סיבה בריאותית, ואני די בטוח שגם לא הלכתית, לצורך העניין.

משרד הבריאות ממליץ לא להאכיל תינוקות בתמ"ל סויה. ההמלצה שלו - מועתקת מהמלצות משרד הבריאות הבריטי - קובעת חד משמעית שצריכת חלב סויה אין בה שום תועלת יחסית והיא אינה מומלצת. ! חד משמעית ! הבעיה עם ההמלצה הזאת היא שהיא קבורה אי שם באתר של המשרד, ואף לאחר פרשת רמדיה, המשרד לא טרח לנצל את האוירה הכללית ואת העניין ולתת לה את החיזוק המגיע לה.

בניו זילנד, בעקבות לחץ ציבורי ובעקבות דו"ח של ועדה ממשלתית בריטית, הורדה האיזומיל מהמדפים. האיזומיל משווקת בארץ והיא אחת מפורמולות הסויה המובילות, ולא רק כאן.

אני מבקש להבהיר חד משמעית: המחקרים שגילו סכנות אפשריות שנובעות מצריכת סויה לא מומנו על ידי תעשייני הבקר או הבשר או מגדלי ההמבורגרים. מדובר במחקרים שמומנו על ידי גופים וקרנות מחקר רגילים למדי, ה- NIH (מכוני הבריאות האמריקאיים) בינהם, ובכל מקרה, הם עברו בחינה וקריאה ביקורתית על ידי חוקרים ואנשי מדע ופורסמו באותם פרסומים ממש בהם פורסמו מאמרי התמיכה בסויה.

כאמור, אם אתם צמחונים או הורים, או נוהגים לצרוך מוצרי סויה בכל כמות שהיא (אין סף - כל כמות טומנת בחובה נזקים מסוימים), עשו לעצמכם טובה ובקרו באתר שפתחתי. אני מצטער שהוא לא יפה או צבעוני, אבל כל המידע שתמצאו בו אמיתי וחשוב. כדאי לזכור שיש תועלת בצריכת סויה, אבל היא כנראה משותפת לקהלים מאוד מוגדרים, בסיטואציות מסוימות.

כדי שיהיה ברור: אני פסיולוג (לא רופא ולא תזונאי) עם רקע אקדמי נרחב, גם באונקולוגיה.

רוב אושר ובריאות,

שגיא קופר

קישורים נילווים :

scary soya

5 תגובות

  1. שלום וברכה!
    הדברים שנכתבו פה סותרים לגמרי את מחקריו של ד"ר אריה אבני, הטוען שהסויה היא המזון המועדף ומהווה תחליף בריא מאד לחלב הפרה המזיק.
    האם בדקתם את הדברים מולו?
    מה דעתכם על טענותיו המאד רציניות?

  2. "מחקריו של דוקטור אבני????" ממתי ד"ר אבני חוקר? איזה מחקר פירסם?
    ד"ר אבני מאמין בדיאגנוזה בעזרת אירידיולוגיה , שהוכחה מדעית מעבר לכל ספק כשטות מוחלטת, אם פרסם מחקר איך אפשר להתיחס אליו כאל מחקר מהימן?

  3. לענין סויה כמזון עִקָּרִי. ידוע שאכרים סיניים ושאר דַּלַּת הָעָם בסין הקיסרית, צרכו המון סויה (בצד אֹרֶז וירקות) לְאֹרֶךְ אַלְפֵי שָׁנִים – היש ידיעות על תחלואה מסיבית בְּקִרְבָּם? גם אם לא התקים רִשּׁוּם מְסֻדָּר (וְלֹא הִתְקַיֵּם), עדין יש מסירה של מידע בע"פ על תופעות הקימות משך אלפי שנים, מידע שהפך מָסֹרֶת. אי אפשר "למרח" דברים כאלו. סין היא מעבדה בקנה מדה גדול מאד, וראוי לנו ללמד מנסיון הסינים – היש מסרת סינית של זהירות מפני סויה?

מדיניות פרסום תגובות באתר

  • מטרות התגובות באתר: להוסיף מידע להסבר, להסכים או לחלוק על המידע שבהסבר או בהמלצה.
  • אם ברצונכם להתלונן על האובייקטיביות של האתר, קראו קודם את הדף אתר זה אינו אובייקטיבי
  • התגובות מתפרסמות רק לאחר אישור
  • אין הבטחה שהתגובות יאושרו
  • ישנה אפשרות שתגובות יעברו עריכה לפני הפרסום
  • התגובות צריכות להיות קשורות למכתב או להסבר
  • לא יתפרסמו תגובות שאינן מכבדות את כותבי התגובות ואת הקוראים.

שימו לב! אם תרצו לשלוח לי שמועה כדי שאבדוק אותה, התגובות הן לא המקום.

הקליקו כאן לדף צרו קשר

מה יש לך לתרום?

כתובת הדואל שלך לא תוצג. שדות חובה מסומנים ב *

*

Scroll To Top