נהניתם מהאתר? האתר הועיל לכם ותרצו לתרום?

לכל התכנים באתר בנושא נגיף הקורונה

הנך כאן: דף הבית / המלצה - לא להעביר / זהירות כשמרתיחים מים במיקרוגל

זהירות כשמרתיחים מים במיקרוגל (המלצה - לא להעביר)

ההסבר:

עדכון: שיניתי את הסטטוס של המכתב הזה ל"לא רלוונטי". הסיבה היא שלאחר קריאה די אינטנסיבית, לא מצאתי שום עדות על מקרה דומה. אכן, האפשרות קיימת באופן תיאורטי ולכן יש בסיס לפחד ולהפצת המכתב, אבל יש עוד הרבה דברים שצריך להיזהר מהם בחיים וחימום יתר של מים במיקרוגל הוא הפחות שבהם. אני מציע לא להמשיך ולהפיץ את המכתב ואת הסרטון.

האתר האמין עלי, snopes.com, טוען שאכן, כך הדבר.

המקור:

אני מוצא לנכון להביא בפניכם סיפור מעשה קצר עם אזהרה ועצה ידידותית בצידו.

העניין הזה בדוק מדעית, אך רבים אינם מודעים לו. אם טרם שמעתם את הסיפור הזה, כדאי לכם לקראו בעיון, להביאו לידיעת בני משפחתכם ולהפיצו בין ידידיכם ומכריכם. כך תוכלו, אולי, לחסוך מאחרים את ההתנסות הבלתי נעימה הזו והרבה סבל וייסורים.

להלן הסיפור:

בחור צעיר החליט לעשות לעצמו כוס קפה. הוא לקח כוס מים והכניס אותה לחימום במיקרוגל (משהו שרובנו כבר עשינו בעבר). לא ברור לכמה זמן הוא כיוון את הטיימר, אך הוא רצה להביא את המים לכלל רתיחה.

כשהפעמון של המיקרו צילצל, הוא הוציא את הכוס ושם לב שהמים אינם מבעבעים. אך לפתע... פרצו כל המים מן הכוס ישר לתוך פרצופו וגרמו לו כוויות קשות מאד

ולאיבוד אחת מעיניו. הכוס עצמה נשארה שלמה, אך ריקה, עד שהוא שמט אותה מתוך ידו.

הרופא שטיפל בו בבית החולים אמר שזה אירוע לא נדיר ושאסור להרתיח מים, לבדם, במיקרוגל. אך אם כבר מחממים מים במיקרוגל, רצוי להכניס משהו בכוס, כמו מקלון עץ או זכוכית, שקית תה וכד' (אך לא משהו מתכתי) -- כדי לאפשר לחום להתפשט ולהתפזר.

לסיפור היה מצורף גם הסבר מדעי שמאשר את הממצאים הללו, כדלקמן:

"מים ונוזלים אחרים, המחוממים במיקרוגל, לא תמיד מבעבעים כשהם מגיעים לנקודת הרתיחה שלהם. הם עלולים להגיע לחימום יתר (Super Heating), הרבה מעל לנקודת הרתיחה שלהם, מבלי להראות איזה שהם סימני בעבוע (הבעבוע היא התופעה שעוזרת לשחרר מהנוזל חום עודף שנוצר בו מעבר לנקודת הרתיחה שלו).

תופעה זו שכיחה במיוחד כשמחממים כמות שקטנה מחצי כוס, או כשהכלי, שבו נמצא הנוזל, הוא חדש ופניו חלקים לגמרי (ודאי שמתם לב לתופעה שבועות רתיחה נוצרות בהתחלה על פני הדופן הפנימית של הכוס (היכן שיש חריצים מיקרוסקופיים) ולכן סבירות התופעה גדלה כשפני הכוס חדשים וחלקים לחלוטין).

נוזל שהגיע לחימום יתר עלול לבעבע באופן פתאומי, ולפרוץ החוצה מהכלי בו הוא נתון, כאשר תחול בנוזל תנועה פתאומית, עקב הזזת הכלי או הכנסת דבר מה לתוכו.

תופעה זו תקרה כשהנוזל התחמם בקצב מהיר יותר מיכולת ההיווצרות של בועות הרתיחה (או כשהנוזל נתון במיכל לחץ, כמו סיר-לחץ, שאז נוצר קיטור בטמפרטורה של מעל ל-100 מעלות). כיון שלא נוצרות בועות רתיחה, לא משתחרר החום העודף מהנוזל והטמפרטורה שלו ממשיכה לעלות הרבה מעבר לנקודת הרתיחה הרגילה שלו, מבלי שנראים סימני רתיחה.

במצב זה, אם מניעים את הכלי והנוזל שבתוכו, אפילו תנועה קלה יחסית, הרעידה (הגלים) גורמת להיווצרות פתאומית של בועות רתיחה (ובעצם ליצירת לחץ קיטור

בטמפרטורה גבוהה) ואלה מתפרצים החוצה בבת אחת יחד עם הנוזל הרותח. תופעה דומה אנו מכירים גם כאשר מניעים בקבוק של משקה מוגז ואחר-כך פותחים את הפקק, שאז הנוזל מתפרץ החוצה בלחץ.

כדי למנוע מצבים כאלה, שיכולים לגרום לפציעה חמורה, אין לחמם נוזלים במיקרוגל למשך יותר מ-2 דקות לכמות של כוס אחת. רצוי, כאמור, להכניס בכוס, טרם החימום, כלי עץ או משהו דומה. לאחר החימום כדאי להשאיר את הכלי בתנור למשך כ-30 שניות ומעלה לפני הוצאתו.

2 תגובות

  1. הדבר נכון ואמיתי, אני מכין כל יום קפה שחור ע"י חימום מים במיקרו ומכיר את התופעה באופן אישי – לא פעם שמתי 30 שניות יותר מידי והמים "התפוצצו" כשהוצאתי את הכוס – הדבר קורה כאשר מזיזים את הכוס או כאשר מוסיפים דבר כל שהוא פנימה – מכפית (הכפית עצמה יכולה לגרום לתופעה) ועד לקפה וסוכר.
    ניתו לקרוא עוד באתר של מכון וויצמן:
    http://davidson.weizmann.ac.il/online/maagarmada/chemistry/%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%AA%D7%A4%D7%95%D7%A6%D7%A6%D7%99%D7%9D

  2. הדבר נכון לחלוטין (מנסיון אישי).
    התופעה נקראת SuperHeating והיא נגרמת מכך שהאויר במים אינו משתחרר בזמן החימום (הבועות שרואים כשמחממים מים בסיר) בשל אופיה החלק של הזכוכית.
    הדרך הפשוטה להמנע מכל היא לחמם עם קיסם עץ (שאינו חלק) ובכך לאפשר לאויר להשתחרר.
    שוב, קרה לי באופן אישי. לא מהיכרות של מישהו ששמע…

מדיניות פרסום תגובות באתר

  • מטרות התגובות באתר: להוסיף מידע להסבר, להסכים או לחלוק על המידע שבהסבר או בהמלצה.
  • אם ברצונכם להתלונן על האובייקטיביות של האתר, קראו קודם את הדף אתר זה אינו אובייקטיבי
  • התגובות מתפרסמות רק לאחר אישור
  • אין הבטחה שהתגובות יאושרו
  • ישנה אפשרות שתגובות יעברו עריכה לפני הפרסום
  • התגובות צריכות להיות קשורות למכתב או להסבר
  • לא יתפרסמו תגובות שאינן מכבדות את כותבי התגובות ואת הקוראים.

שימו לב! אם תרצו לשלוח לי שמועה כדי שאבדוק אותה, התגובות הן לא המקום.

הקליקו כאן לדף צרו קשר

מה יש לך לתרום?

כתובת הדואל שלך לא תוצג. שדות חובה מסומנים ב *

*

Scroll To Top